همه چیز طلا همینجاست

سنگ آمیتیست چیست؟

یوسف کاظمی | چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۴۷ ق.ظ

آمیتیست:

سنگ آمیتیست یکی از زیباترین کانی ها به علت رنگ بنفش خود است. از نظر یونانیان باستان با باکوس‌ خداوند عشرت‌ و میگسارى؛ اسطوره یونان و رم مرتبط است. در افسانه های دیگر از خواص سنگ آمیتیست در جنگ، طلسم و یا دفع شر استفاده می کردند. برای قرنها پادشاهان بخصوص در اروپا قطعات با کیفیت آن را همراه لعل و یاقوت سرخ در تاج خود قرار می دادند.

 

تاریخچه سنگ آمیتیست:

نام آمیتیست برگرفته از واژه یونانی amethystos که در ریشه به معنای “ضد مستی” می باشد. در واقع تصور می شد که چنانچه فردی آن را چه به عنوان گردنبند یا دستبند حمل کند دچار مستی نمی شود! شاید این اعتقاد بخاطر رنگ شرابی این سنگ باشد.

حتی در زمان روم و یونان باستان، اشراف زادگان و سیاستمدارن بدلیل خواص سنگ آمیتیست در این مورد یک قطعه از آن را درون لیوان شراب خود می گذاشتند. برخی نیز رنگ جام خود را بدین منظور از جنس این کانی ساخته و یا به این نشانه لیوان را به رنگ بنفش در می آوردند.

آمیتیست چیست

این سنگ دارای تاریخی طولانی با آداب و رسوم ادیان و فرهنگ های مختلف دارد. در کتاب باستانی “مردگان مصر” از خواص آمیتیست آموزش هایی برای نحوه برش آن به شکل قلب و قرار دادن آن در بدن مرده نوشته شده است؛ بر طبق اعتقاد این روش باعث می شود فرد برای گذار به عالم دیگر در آرامش مسیر خود را طی کند!

مشخصات سنگ آمیتیست چیست؟

مشخصات سنگ آمیتیست آمیتیست سنگی شفاف با سختی 7 در مقیاس موس و جزو پرطرفدارترین نوع در خانواده کوارتز می باشد. رنگ این گوهر به علت ترکیبات ناخالصی آهن دار است. این گوهر معمولا به صورت کریستال شش وجهی یافت می شود و در سنگهای آذرین و دگرگونی، به ویژه گرانیت و گنیس (سنگ جرقه) رشد می کند.

جدول خصوصیات آمیتیست
ترکیب شیمیایی SiO2 – سیلیکات
رنگ ارغوانی تا بنفش
رنگ خاکه بدون رنگ
شفافیت شفاف تا مات
کلیواژ ندارد – به صورت صدفی میشکند
جلا شیشه ای
ضریب شکست نور 1.553 – 1.544
سختی موس 7
وزن مخصوص 2.7 – 2.6
سیستم کریستالی هگزاگونال
فلورسانس ندارد

آمیتیست کوارتز

گونه ای از این سنگ به نام آمیتیست کوارتز وجود دارد که نوع فشرده ای از از کریستال های کوچک بنفش که همراه با آن استخراج می شود ولی فاقد بلورهای درشت است. این گونه به صورت لایه لایه و متناوب از آمیتیست و کوارتز شیری رنگ و اغلب بصورت ژئود تشکیل شده است و اغلب در کارهای هنری یا مهره های تسبیح کاربرد دارد. نمونه های پولیش شده با خطوط سفید و کوارتز V شکلی نیز وجود دارد که نسبتا کوچک و بدون شکل کریستالی اند که با نام “chevron” مشهور هستند.

برگرفته از سایت سنگ شناس

  • یوسف کاظمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی